Elemen Kapitalis dan Sosialis


1. Yg pertamanya ingin saya perbetulkan sedikit iaitu kjaan BN dan negara tidak mengamalkan sistem kapitalis, sebaliknya sistem ekonomi campuran yg mana ada elemen kapitalis dan ada juga elemen sosialis.
2. Orang melayu hari ini berfikiran lebih terbuka dan lebih berani mengambil risiko. Namun begitu orang melayu tidaklah bodoh sehingga tiada pertimbangan dan perkiraan dalam membuat sesuatu keputusan yg berkait dgn survival bangsa mereka. Mereka ambil risiko tetapi apa yg dipanggil "calculated risk".. risiko yg sudah diamati baik buruknya..
Mereka bimbang survival bangsa mereka namun pd masa yg sama sudah tidak tahan lagi dgn pengkhianatan yg dilakukan oleh pemimpin mereka dgn bertopengkan perjuangan bangsa spt yg dilakukan umno hari ini.
3. Memang benar DAP itu sosialis demokrat, namun kebelakangan ini elemen demokratnya lebih dari sosialis itu sendiri. Mereka sedar mereka takkan pergi kemana jika terus dgn sosialis mereka. Ya, DAPmembimbangkan melayu.. tetapi threat ini akan di contain oleh parti2 cenderung melayu spt pkr, amanah, ppbm serta raja2 melayu dan limitasi yg wujud dlm perlembagaan itu sendiri iaitu 2/3 majoriti. Mana mungkin DAP mampu mengubah perlembagaan yg favour melayu spt hak istimewa org melayu, raja2, agama islam dll. tanpa persetujuan mereka. Malah pembangkang yg ada pada masa itu UMNO juga akan menghalang ini dari diteruskan. Tinggallah DAP dgn max 40 kerusi dalam parlimen dari 222 kerusi. Impossible for DAP to threathen malay rights.
4. Wajar ditegaskan parti amanah, majoriti pkr, ppbm, pas dan umno adalah parti2 yg akan pertahankan melayu.. jgn bimbang.
5. Menurunkan umno dari tampuk kuasa tidak akan jeopardize agenda melayu malah akan melayu akan melihat peluang mereka lebih terbuka kerana tidak lagi dikongkong oleh kronisme dan nepotisme oleh golongan bangsawan melayu dan circle mereka.
6. Harapan pastinya akan mengekalkan sistem ekonomi campuran spt hari ini. sosialis bukanlah pilihan. Apa yg disuarakan oleh gerakan sosialis sudah pun ada dalam sistem ekonomi campuran kita hari ini cuma mungkin perlu adjustment sahaja.. contoh: TNB , PLUS dikembalikan kpd kerajaan sepenuhnya agar ia tidak menjadi profit making entiti sebaliknya memberi lebih tumpuan kepada "for the sake of welfare of the nation rather than making tons of money.."
Sent from my ASUS